מהו דוח פיצול לקרן פנסיה

הפקדות פנסיוניות אינן חייבות להתרחש לפי תבנית קבוע וידועה מראש, אלה ניתן לבצע מספר שינויים והתאמות בהתאם לעובד ולשם אסטרטגיות חיסכון ופרישה נכונה יותר
דוח פיצול הפקדות לקרן פנסיה וקופת גמל
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

פיצול פנסיוני הוא אסטרטגיה פיננסית ההולכת ותופסת תאוצה בקרב מתכנני פרישה. הגישה מתבססת על חלוקת ההפקדות החודשיות לפנסיה בין שני מסלולי חיסכון עיקריים – קרן פנסיה מקיפה המעניקה כיסוי ביטוחי, וקופת גמל המציעה גמישות ופוטנציאל לתשואות גבוהות יותר.

מהו דוח פיצול לקרן פנסיה?

קרן פנסיה היא מכשיר חיסכון נפוץ לגיל הפרישה בישראל, אשר נועד לספק לאנשים הכנסה קבועה לאחר צאתם לגמלאות ולהבטיח להם ביטחון כלכלי במהלך שנות העבודה, בתרחיש בו חלילה יאבדו את כושר עבודתם.

ההפקדות לקרן הפנסיה מבוצעות בדרך כלל הן על ידי העובד והן על ידי המעסיק, והכספים מנוהלים על ידי גורמים פיננסיים בחברה המנהלת את הקרן, המשקיעים אותם בשוק ההון.

אף על פי שהחיסכון לגיל הפרישה בקרנות הפנסיה טומן בחובו יתרונות משמעותיים, בשנים האחרונות הולכת וצוברת תאוצה האסטרטגיה של פיצול פנסיוני. גישה זו מבוססת על חלוקת החיסכון הפנסיוני בין קרן הפנסיה לאפיק חיסכון נוסף – לרוב קופת גמל.

איך עובדת האסטרטגיה של פיצול ההפקדות הפנסיוניות?

האסטרטגיה של דוח פיצול לקרן פנסיה מבוססת על ניהול כספי הפיצויים, אשר מהווים חלק משמעותי מהחיסכון הפנסיוני.

יש לציין כי כספי הפיצויים אינם נכללים בחישוב הכיסוי הביטוחי הקיים בקרנות הפנסיה למקרי נכות. החידוש באסטרטגיה זו הוא העברה של חלק מכספי רכיב הפיצויים בקרן הפנסיה לקופת גמל, בעוד התגמולים בקרן הפנסיה נשמרים.

אולם, העברה זו חלה כיום רק על הפקדות חדשות ולא ניתן להעביר את הכספים הצבורים בקרן הפנסיה לקופת גמל.

אז היכן החידוש בעצם?

בעבר, פיצול פנסיוני היה רלוונטי בעיקר עבור בעלי הכנסה גבוהה, שנאלצו לפצל את הפקדותיהם לפנסיה לאור תקרת ההפקדות הקיימות בקרנות.

שיטה זו כללה פיצול אופקי של המשכורת, הפניית הכספים לקרן פנסיה נוספת ואולי למוצרים פנסיוניים משלימים. גישה זו זכתה לעדיפות בקרב מתכננים פנסיוניים בגלל דמי הניהול הנמוכים יחסית של קרנות הפנסיה והכיסוי הביטוחי המשתלם שהן מעניקות.

החידוש בגישת הפיצול המקובלת כיום, הוא בכך שהיא מפצלת את ההפקדות בין קרן פנסיה לקופת גמל, במקום להפקיד את מלוא הסכומים בקרנות פנסיה בלבד. זוהי אסטרטגיה המציעה לחוסכים מספר יתרונות מובנים, כפי שנרחיב בהמשך.

מה השוני בין קרנות פנסיה לקופות גמל לעניין הפיצול הפנסיוני?

יתרונן המשמעותי של קרנות הפנסיה טמון בהיותן מכשיר משלם קצבה המספק לחוסכים מידת ודאות גבוהה בהכנסותיהם הקבועות והיציבות לאחר הפרישה לגמלאות.

הכנסה קבועה זו יכולה לשמש מקור ביטחון עבור פנסיונרים, במיוחד בכלכלה שבה עלויות המחיה עלולות להמשיך ולהאמיר.

בנוסף, קרן פנסיה כמכשיר חיסכון מנוהל, פוטרת חוסכים מהצורך לנהל באופן אקטיבי את החיסכון הפנסיוני שלהם, משימה שעשויה להיות מורכבת ומרתיעה למדי עבור רבים.

מנגד, קופת גמל מציעה חלופה גמישה יותר לחיסכון הפנסיוני. בניגוד לקרן פנסיה, קופת גמל מאפשרת לחוסך שליטה רבה יותר על אסטרטגיית ההשקעה, כך שאנשים יכולים להתאים את תיק ההשקעות שלהם לסיבולת הסיכון וליעדים הפיננסיים שלהם.

קופות גמל מושכות בעיקר אנשים עם עניין בניהול השקעות או חוסכים החפצים בנקיטת גישה אקטיבית יותר לתכנון פרישתם מעבודה.

בנוסף, הגמישות של קופות הגמל יכולה לסייע בהסתגלות לנסיבות משתנות כמו החלפת מקום עבודה או אירועי חיים משמעותיים אחרים המצריכים חשיבה מחודשת על אסטרטגיית החיסכון וההשקעה לטווח הארוך.

היתרונות הגלומים בפיצול פנסיוני

אסטרטגיית הפיצול הפנסיוני כרוכה כאמור, בחלוקת החיסכון הפנסיוני בין קרן פנסיה וקופת גמל. גישה זו מציעה לחוסכים מספר יתרונות:

ראשית, היא מאפשרת איזון בין הביטחון שמעניקה קרן פנסיה לבין הגמישות של קופת גמל. באמצעות פיצול ההפקדות, ניתן ליהנות הן מתשלום קצבת פנסיה קבועה וצפויה והן מחלק מהחיסכון בקופת גמל גמישה ובעלת פוטנציאל לתשואה גבוהה יותר.

יתרון נוסף הוא פיזור הסיכונים הכרוכים בהשקעה בשוק ההון, על פני שני כלים פיננסיים. כך, במקרה שאחד הכלים חווה תשואות נמוכות, השני עשוי לקזז זאת. לדוגמה, אם קרן הפנסיה מניבה תשואות נמוכות, קופת הגמל עם אסטרטגיית השקעה אגרסיבית יותר, עשויה לפצות על כך – ולהיפך.

מתכננים לפצל את החיסכון הפנסיוני שלכם? שימו לב לסוגיית הנזילות

כדאי להתחשב גם בהיבט הנזילות בעת פיצול פנסיוני. קופות גמל מציעות בדרך כלל נזילות גבוהה יותר לעומת קרנות פנסיה, מה שיכול להוות יתרון בתרחישים מסוימים.

למשל, אם מתעורר צורך פיננסי בלתי צפוי לפני הפרישה, החזקת חלק מהחיסכון בקופת גמל יכולה לספק משאב כספי שניתן להשתמש בו ללא פגיעה בקרן הפנסיה, שכללי המשיכה ממנה נוקשים יותר בדרך כלל.

מדוע חיוני לבצע תכנון מס בהקשר של פיצול פנסיוני?

פיצול פנסיוני יכול לשמש כאסטרטגיה לתכנון מס יעיל. אמנם השלכות המס המדויקות עשויות להשתנות ממקרה למקרה ויש לדון בהן עם יועץ פנסיוני, אך ככלל – פיזור החיסכון הפנסיוני בין סוגים שונים של מכשירי חיסכון, מאפשר במקרים רבים תכנון מס אופטימלי יותר.

הדבר משמעותי במיוחד בתכנון הפרישה, מכיוון שניהול יעיל של היבטי המיסוי הנוגעים בדבר יכול להשפיע באופן ניכר על היקף הכספים שיעמדו לרשות החוסך לאחר צאתו לגמלאות.

דוח פיצול לפנסיה – סיכום

במדריך זה ראינו שאסטרטגיית הפיצול הפנסיוני בין קרן פנסיה לקופת גמל, יכולה להציע יתרונות משמעותיים לחוסכים לגיל הפרישה.

זוהי גישה המאפשרת איזון מיטבי בין ביטחון כלכלי בגיל הפנסיה לגמישות הנחוצה לחוסכים, יכולת פיזור סיכונים בהשקעות, תכנון מס יעיל ושמירה על נזילות.

עם זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו עם יועץ פנסיוני מקצועי, על מנת להבין את השלכות הפיצול ולבנות אסטרטגיה אופטימלית המותאמת למטרות ולצרכים האישיים שלכם.

אף שהפיצול הפנסיוני אינו פתרון קסם המתאים לכל אחד, הוא בהחלט יכול לשדרג משמעותית את החיסכון לגיל הפרישה עבור חלק מהאוכלוסייה.

מה תמצאו בכתבה

  • קרן פנסיה
  • 3 דקות
במידה ואתם צריכים לבצע משיכה מקרן פנסיה, ראוי שתכירו את ה...
40.77% תשואה.מתקדמים לקרן פנסיה ומרוויחים!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.