האם כדאי להפקיד לקרן השתלמות מעל לתקרה?

קרן השתלמות הינה מכשיר חיסכון מצוין, אך כל נושא גובה ההפקדה, תקרת זיכוי וכו' יכולות בהחלט לבלבל. אם אתם מתלבטים כמה להפקיד לקרן השתלמות, המאמר הזה הוא בשבילכם.
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

לעובדים שכירים שמשכורתם עולה על 15,712 ₪ לחודש, או לעצמאים המעוניינים להפקיד יותר מ- 19,920 ₪ בשנה לקרן ההשתלמות שלהם, חשוב להבין היטב את ההשלכות של הפקדה לקרן השתלמות מעבר לתקרות הללו. במדריך זה נענה בהרחבה על השאלה החשובה: האם כדאי להפקיד לקרן השתלמות מעל לתקרה? תוך דיון במשמעותה של תקרת ההפקדה בקרנות השתלמות, וסקירת היתרונות והחסרונות הפוטנציאליים הגלומים בבחירה להפקיד כספים לקרן השתלמות מעל לתקרה.

מה משמעות תקרת ההפקדה בקרנות השתלמות?

קרנות השתלמות הן מכשירי חיסכון לטווח הבינוני, שהפקדת כספים בהן עד תקרת ההפקדה המוטבת, מקנה לחוסך פטור מתשלום מס רווח הון במעמד משיכת הכספים. חשוב לדעת כי לא קיימת הגבלה עקרונית על סכום ההפקדה לקרן השתלמות, אם כי קיימת תקרת הפקדות המגבילה את הסכום שבגינו החוסך יכול ליהנות מהטבות מס במעמד ההפקדה עצמה, או מפטור ממס רווחי הון במשיכת כספים עד גובה התקרה.

כמה מילים על היתרונות הכלליים בהפקדה לקרן השתלמות

קרן השתלמות היא כאמור מכשיר חיסכון, המציע שלושה יתרונות מס מובהקים:

  1. הטבת מס בזמן ההפקדה
  2. הטבת מס לאורך תקופת החיסכון
  3. פטור ממס רווחי הון בעת ​​משיכת כספים עד סכום התקרה

ההטבה השלישית היא למעשה הטבת המיסוי המשמעותית ביותר, שהופכת את קרנות ההשתלמות למכשירי חיסכון אטרקטיביים במיוחד.

מהי תקרת ההפקדה לקרן השתלמות המזכה בפטור ממס רווח הון בשנת 2023?

נכון לשנת 2023, ישראל מטילה מס רווחי הון של 25% על הרווח הריאלי בקרנות ההשתלמות. עם זאת, חוסכים הבוחרים להפקיד כספים עד לתקרת ההפקדה לקרן ההשתלמות שלהם, נהנים מפטור ממס רווח הון בעת ​​משיכת חסכונותיהם ממכשיר זה.

תקרת ההפקדה לקרן השתלמות לשכירים

תקרת ההפרשה המרבית לקרן השתלמות לשכירים, עומדת כיום על 10% משכר חודשי של 15,712 ₪.

תקרת ההפקדה לקרן השתלמות לעצמאיים

תקרת ההפקדה המוטבת לקרן השתלמות לעצמאים, עומדת כיום על סכום של 19,920 ₪ לשנה.

מהם היתרונות בהפקדה לקרן השתלמות מעל לתקרה?

בבחירה להגדיל את ההפרשות לקרן ההשתלמות ולהפקיד סכום העולה על תקרת ההפקדה המוטבת, גלומים כמה יתרונות משמעותיים מאוד:

  1. מס רווח הון דחוי: בקרן השתלמות, תשלום מס רווחי הון נדחה עד למשיכת הכספים. יתרה מכך, בדומה לחיסכון בקופת גמל להשקעה או בפוליסות חיסכון פיננסיות, שינוי מסלולי ההשקעה בתוך קרן השתלמות אינו נחשב לאירוע מס.
  2. הלוואה בתנאים אטרקטיביים: מלבד ההנאה מהפטור ממס רווחי הון, קרנות ההשתלמות מציעות אפיק חיסכון אטרקטיבי ונוח לטווח בינוני, המאפשר משיכות כספים לאחר 6 שנות חיסכון לפחות. במקרים בהם הכספים בתוך קרן ההשתלמות כבר נזילים (מקץ 6 שנים להצטרפות אליה), לחוסכים יש אפשרות לקבל הלוואה כנגד הכספים שנחסכו בקרן, בתנאים נוחים במיוחד.
  3. אפשרויות השקעה מגוונות: ניתן ליהנות ממגוון רחב של מסלולי השקעה במסגרת קרן ההשתלמות.
  4. מינוף החיסכון: הודות לאפשרות קבלת ההלוואה כנגד הקרן ולמסלולי ההשקעה המגוונים הזמינים לחוסכים בקרנות השתלמות, לחוסך ישנה אפשרות למנף את החיסכון שנצבר בה.
  5. עלות כוללת נמוכה: על ידי הפקדה לקרן השתלמות עם כספים נזילים, החוסך יכול להפוך אותה למעשה לערוץ חיסכון בדמי ניהול נמוכים יותר בהשוואה למוצרים דומים כמו קופות גמל להשקעה.
  6. ניכוי שכר ישיר: לעובדים שכירים ישנה אפשרות להפקיד כספים לקרן ההשתלמות שלהם, ישירות מתלוש השכר בעבודתם, להבדיל משימוש בכרטיס אשראי או בהוראת קבע.
  7. דמי ניהול חסכוניים: אם קרן ההשתלמות שלכם מציעה לכם דמי ניהול נמוכים במיוחד, תוכלו ליהנות מתוכנית משתלמת ביותר בהשוואה למוצרי חיסכון אחרים.
  8. השגה מהירה יותר של יעדים פיננסיים: חוסכים השואפים לנהל את הכספים שלהם בקופת גמל בניהול אישי (IRA) או למנף את החיסכון הפנסיוני שלהם, יכולים להשיג את יעדיהם במהירות רבה יותר, על ידי ביצוע הפרשה לקרן השתלמות כנגד שכרם המלא.

מהם החסרונות הפוטנציאליים של חריגה מתקרת ההפקדה לקרן השתלמות?

בעוד שהגדלת ההפרשות לקרן השתלמות, כאמור, יכולה לשמש כאפיק חיסכון משתלם יותר בהשוואה לאלטרנטיבות, חיוני להיות מודעים גם לחסרונות הפוטנציאליים הגלומים בביצוע מקסימום הפקדה לקרן השתלמות:

  1. אמנם לחוסכים יש את הגמישות להפקיד כספים לתוך קרן השתלמות מעל התקרה המוטבת, אולם אם הם ייבחרו לבצע הפקדות החורגות מתקרה זו, הם יהיו חייבים במס רווחי הון בעת ​​המשיכה.
  2. עבור עובדים שכירים, חציית תקרת הפקדה לקרן השתלמות גורמת גם לזקיפת הכנסה, הכרוכה בתשלום מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי על ידי המעסיק בגין הסכום שמעבר למגבלה שנקבעה.
  3. כל משיכה, ולו חלקית מקרן ההשתלמות, תחייב פתיחת קרן חדשה.
  4. במקרה של משיכה מלאה או חלקית מקרן השתלמות, לא ניתן להעביר את הוותק מהקרן הקודמת לקרן השתלמות החדשה. פירושו שקרן ההשתלמות החדשה תחייב תקופת צבירה של 6 שנים לפני שתהפוך לנזילה.
  5. במקרים בהם קרן ההשתלמות אינה נזילה עדיין, יש להמתין להפיכתה לנזילה לפני משיכת כספים ממנה.
  6. לא ניתן לבצע ניוד לקרן פנסיה לצורך קבלת קצבה, מקרן השתלמות עם כספים החייבים במס, בעקבות הפקדה החורגת מהתקרה.

אז האם כדאי להפקיד לקרן השתלמות מעל לתקרה או לא?

מעסיקים רבים מספקים לעובדים אפשרות לבחור האם להפקיד כספים לקרן ההשתלמות כנגד שכר יותר גבוה, או לקבל במקום זאת תוספת לשכר הברוטו שלהם. בכל אחד מהתרחישים, העובד יהיה חייב במס הכנסה ובביטוח לאומי בגין התוספת. עם זאת, הבחירה בהפקדה מוגדלת לקרן ההשתלמות, מביאה לקיזוז סכום נוסף מהכנסת הנטו של העובד.

לפיכך, ההחלטה שעומדת בפני עובד ששוקל לעבור את תקרת קרן השתלמות היא בעצם החלטה פיננסית: יש מי שמעדיפים להגדיל את הנטו שלהם בהווה, וישנם מי שבוחרים לעבות את חסכונותיהם לטווח הארוך יותר.

לסיכום

לסיכום, אם אתם שוקלים לחרוג מתקרת קרן ההשתלמות עם הפקדותיכם, ניתן להניח כי ישנן אפשרויות השקעה נוספות שכדאי לכם לבחון. בעוד שהפקדה מעל התקרה עשויה להיות הבחירה המתאימה ביותר עבורכם, מומלץ להעריך גם את האפשרויות החלופיות. זו גם הזדמנות מצוינת לפנות לייעוץ פיננסי ופנסיוני מקצועי על מנת לקבל החלטות מושכלות שייטיבו עמכם גם בטווח הרחוק יותר. אל תהססו לפנות לצוות אתר לירות בכל שלב, לסיוע נוסף.

מה תמצאו בכתבה

  • קרן השתלמות
  • 3 דקות
טיבעי לחשוב שעצמאים לא זכאים לקרן השתלמות שכן היא לרב הטב...
27.42% תשואה.מתקדמים לקרן השתלמות מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.