קרן השתלמות לשכירים – מה חשוב לדעת?

נמצאים במקום עבודה תקופה ותוהים האם מגיע לכם קרן השתלמות? לא בטוחים כיצד לנצל את ההטבה הזו? לפניכם כל מה שצריך לדעת על קרן השתלמות לשכירים
קרן השתלמות לעובדים שכירים
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

במקורה הייתה קרן השתלמות מקור למימון השתלמויות ולימודים, כיום רשאי כל שכיר להשתמש בכסף לשיפוץ הבית, למימון חופשה או להעלאת רמת איכות החיים לאחר הפרישה. בקיצור, לכל מטרה.

קרן השתלמות לשכירים היא תוכנית חיסכון אטרקטיבית עבור שכירים שנהנית מהטבות במס, נזילות לאחר 6 שנות חיסכון וקיום אפקט ריבית דריבית על הכספים בהתאם לדחיית המס. שוקלים הצטרפות לקרן השתלמות? רגע לפני, בואו להכיר את הנושא לעומק.

מהי קרן השתלמות ב-50 מילים?

קרן השתלמות היא קופת חיסכון לטווח הבינוני המיועדת לשכירים ועצמאים ומשמשת אפיק חיסכון כללי לכל מטרה. קרן זו היא היחידה מתוך אפיקי החיסכון לטווח הבינוני הפטורה ממס לאחר השינויים שחלו בנושא המיסוי על השקעות שונות בשוק ההון ולכן מהווה אפשרות אטרקטיבית עבור שכירים ועצמאים כאחד.

חישוב קרן השתלמות לשכירים

קרן השתלמות לשכירים נחשבת כהטבה מצד המעסיק ואינה נמנית על הפקדות החובה של המעסיק כגון הפקדות לפנסיה וכדומה, כך שהיחידים במשק הזוכים להפקדות לקרן השתלמות מהרגע הראשון הם עובדי הוראה.

ההפקדות לקרן השתלמות לשכירים מחולקות לפי השיעורים הבאים: 7.5% מגובה שכר העובד מופקדים על ידי המעסיק ו-2.5% מכספו של העובד. מורים ועובדי הוראה ייהנו מהפקדות בסך של 8.4% על ידי המעסיק ו-4.2% על ידי העובד. להלן פירוט הטבות המס בקרן השתלמות לשכירים:

לאילו הטבות מס זכאי שכיר החוסך לקרן השתלמות?

חוסכי לקרן השתלמות לשכירים? מגיעות לכם 2 הטבות מס משמעותיות:

זקיפות תשלום מס

למרות שהמעסיק מפריש מכספו ומפקיד לקרן השתלמות על שמכם, הכספים אותם הוא מפריש אינם מחושבים כחלק מההכנסה החייבת במס וכך אנו חוסכים חבות במיסוי על סכום החיסכון בקרן השתלמות מצד המעסיק.

כך לדוגמה, במידה ושכיר מרוויח 5,000 ש"ח כך שהמעסיק מפריש לו 375 ש"ח לקרן השתלמות מדי חודש, במקום להפריש מס בגין שכר חושי של 5,375 ש"ח בחודש, נדרש העובד לשלם מס על הכנסה חייבת בגובה 5,000 ש"ח בלבד.

פטור על מס רווחי הון

שכירים החוסכים בקרן השתלמות זכאים למשוך את הכספים לאחר 6 שנים מפתיחת התוכנית ללא תשלום של מס רווחי הון על הכספים. זוהי הטבת מס אטרקטיבית ביותר שאינה מצויה יותר במכשירי חיסכון מקבילים בשוק ההון.

הלוואה על חשבון קרן השתלמות

במידה ואתם חוסכים כשכירים לקרן השתלמות ובמהלך 6 השנים הראשונות להפקדה נדרשים לכסף נזיל, אל דאגה, לא תצטרכו בהכרח לשלם מס גבוה על משיכה, יש פתרון! ניתן לקחת הלוואה על חשבון קרן השתלמות ללא שהפעולה תיחשב אירוע מס.

אגב, הלוואה על חשבון קרן השתלמות היא לרוב הלוואה בתנאים טובים מאוד ביחס לכל הלוואה בנקאית/חוץ בנקאית אחרת, זאת בהתאם לכך שהחברה המנהלת את הקרן כמעט ואינה נוטלת סיכון על כך שהיא מלווה לכם כספים.

מה אתם יודעים על אפקט ריבית דריבית? 

אפקט הריבית דריבית זהו רווח מצטבר, כלומר, ריבית על הריבית. אלברט איינשטיין הכתיר אפקט זה בתואר: "הפלא השמיני בתבל" בהתאם לפוטנציאל התשואה האדיר שטמון בו למי שיודע לנצלו כראוי.

מכיוון שקרן השתלמות מאופיינת באפשרות לדחות מס רווחי הון על רווחים מעל התקרה הקבועה בחוק, ישנה אפשרות להשיג תשואה מצטברת על הכספים ובכך להגדיל משמעותית את סכום החיסכון.

קרן השתלמות לשכיר בעל שליטה

שכיר בעל שליטה מוגדר כאדם שיש לו שליטה בחברה והוא מועסק בה גם כשכיר. בעל שליטה לפי פקודת מס הכנסה הוא אדם המחזיק באחת או יותר מהזכויות הבאות:

• בעלות על 10% לפחות מהון המניות אותו הוציאה החברה /10% מכוח ההצבעה של בעלי מניות בחברה
• זכות למינוי מנהל
• זכות לקבלת לפחות 10% מהרווחים

שכיר בעל שליטה במובן מסוים "רוקד על 2 החתונות": מצד אחד הוא זכאי להפקדה של 4.5%-7.5% מטעם המעסיק ועוד 1.5%-2.5% מכספו ומצד שני, הוא יכול להציג 4.5% מסך ההפקדות לקרן – כהוצאה מוכרת. עם זאת, חשוב לשים לב שלא לעבור את תקרת ההפקדה השנתית המותרת לצורך הכרה לצרכי מס ופטור ממס.

תקרת הפקדה לקרן השתלמות שכירה

עד עכשיו דיברנו הרבה על מעלות ההשקעה בקרן ההשתלמות, כאן נציין כי לכל דבר טוב יש גבול וגם הטבת המס על הפקדה לקרן השתלמות מוגבלת בתקרה. תקרת ההפקדה השנתית לקרן השתלמות לשכירים עומדת נכון לשנת 2023 על: 4,713.6 ש"ח מצד העובד ו-14,140.8 ש"ח מצד המעסיק. אמנם, ניתן להפקיד לקרן כספים מעל לתקרה אולם עליהם לא יחולו הטבות המס.

לסיכום

לאור האמור, קרן השתלמות לשכירים מהווה מכשיר חיסכון פנטסטי לרוב השכירים במשק הזכאים להטבה זו מצד המעסיק ואף לשכירים בעלי שליטה. עם זאת יש לשים לב שלא לעבור את תקרת ההפקדות השנתית וכן יש לבצע בחירה מושכלת של מסלול ההשקעה כפי המוצע בחברות שונות המנהלות קרנות השתלמות. בהצלחה!

מה תמצאו בכתבה

  • קרן השתלמות
  • 3 דקות
קרן השתלמות הינה מכשיר חיסכון מצוין, אך כל נושא גובה ההפק...
27.42% תשואה.מתקדמים לקרן השתלמות מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.