קרן השתלמות לעצמאים – מה חשוב לדעת?

טיבעי לחשוב שעצמאים לא זכאים לקרן השתלמות שכן היא לרב הטבה שמקבלים ממעסיק אך ההיפך הוא הנכון. עצמאים נהנים מהטבות נוספות מקרן ההשתלמות לעצמאים ולפניכם פירוט
קרן השתלמות לעצמאים, מהם הזכויות שלהם
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

עצמאים? קרן השתלמות הפכה בשנים האחרונות למכשיר חיסכון אטרקטיבי גם עבורכם! עם כניסתה לתוקף של הטבת המס החדשה ב-2017 לפיה הפקדות עצמאים לקרן השתלמות נחשבות להוצאה פטורה ממס כבר מהשקל הראשון, רבים מהעובדים העצמאים בוחרים להפקיד כספים פנויים בתוכנית החיסכון לטווח הבינוני בפטור ממס עד לתקרה הקבועה בחוק.

בפוסט הבא: קרן השתלמות לעצמאים – יתרונות, חסרונות ונתונים נוספים שחשוב לקחת בחשבון לפני בחירה בקרן השתלמות כאפיק חיסכון מועדף.

לפני שנצלול פנימה: מהי בכלל קרן השתלמות?

רבים מהעצמאים סבורים בטעות שקרן השתלמות היא נחלתם הבלעדית של מקבלי המשכורת החודשית. לא נכון! קרן השתלמות אינה מכשיר חיסכון לשכירים בלבד, היא לחלוטין מיועדת גם לעצמאים. זוהי תוכנית חיסכון לטווח הבינוני המאפשרת חיסכון לכל מטרה כאשר לאחר 6 שנות חיסכון היא הופכת לנזילה. 

אמנם, במקרה של שכיר, מרבית סכום ההפקדה לקרן השתלמות מופקדת על ידי המעסיק, עם זאת, בהתאם להטבות המס להן זכאים עצמאים, במקרים רבים תהיה זו אפשרות חיסכון אטרקטיבית גם עבורם.

פתיחת קרן השתלמות לעצמאים – האם זה משתלם לי?

קרן השתלמות לעצמאים – היתרונות

הכנסה מוכרת למס הכנסה כבר מהשקל הראשון

עד שנת 2017 היה זכאי עובד עצמאי להפקדה של עד 7% מההכנסה השנתית כאשר 2.5% ראשונים מסך ההפקדות לא הוכרו כהוצאה לצרכי במס אלא רק יתרת ההפקדה. משנת 2017 זכאי עצמאי להפקדה של 4.5% מההכנסה החייבת כאשר 100% מסך ההפקדות מוכרות לצרכי מס הכנסה. זוהי הטבה משמעותית לעצמאים המזכה אותם בסכום גבוה יותר על סך הפקדות נמוך יותר.

פטור ממס רווחי הון במשיכה

לאחר 6 שנות חיסכון לקרן השתלמות יכול עצמאי למשוך את סכום הכסף שצבר ללא חבות של מס רווחי הון, זאת במידה והוא עומד בשני הקריטריונים הבאים:

  • העצמאי הפקיד מדי שנה סכום שאינו עולה על תקרת ההפקדה המקסימלית (נכון ל-2023 התקרה הפטורה ממס עומדת על 19,920 ש"ח שנתיים). 
  • משיכת הכספים מתבצעת לאחר המועד הקבוע בחוק (6 שנים או 3 שנים לצורך השתלמות). במידה ועצמאי מושך את הכספים לפני מועדים אלו, יחויבו הרווחים שהשיג במס לפי מדרגת המס החלה על העובד בזמן המשיכה.

גמישות בתנאי ההפקדה

עצמאי המפקיד לקרן השתלמות יכול להגדיר בעצמו מהי צורת ההפקדה הנוחה לו: הפקדה תקופתית של סכומי כסף חד פעמיים או הפקדה רציפה, והוא אינו חייב לבצע הפקדה חודשית קבועה לקרן.

הקטנת גובה הכנסה חייבת לצורך תשלומי הביטוח הלאומי

עצמאי המפריש לקרן השתלמות עד לתקרה הקבועה בחוק יוכל ליהנות מהפחתה בגובה דמי ביטוח בריאות ודמי ביטוח לאומי עד ל-17.83% מהסכום שהופקד לקרן השתלמות בהתאם להקטנת ההכנסה החייבת.

קרן השתלמות עצמאי – החסרונות

כמו בכל מכשיר פיננסי אחר שאינו מהווה אפיק חיסכון "וואן סייז" לכל משקיע, לא ניתן להכריז על קרן השתלמות כמכשיר חיסכון אטרקטיבי לכל עצמאי באופן גורף. 

להלן מספר נקודות שחשוב לקחת בחשבון בבדיקת אפשרות לחיסכון בקרן השתלמות:

הגבלה על הפקדה שנתית לצורך פטור ממס

יש לדעת כי קיימת תקרה לקרן השתלמות לעצמאים. כאשר כספי הקרן הופכים לנזילים, רק הכספים עד לתקרה שנתית של 19,920 ש"ח יהיו פטורים ממס רווחי הון, שאר הסכומים יחויבו במס רווחי הון בגובה 25%.

הגבלה על סכום ההפקדה השנתי המוכר לצרכי מס

כפי שפרטנו קודם, סכום ההפקדה השנתי המוכר לצרכי מס עומד על 4.5% מההכנסה החייבת השנתית ועד לסכום של 12,776 ש"ח. סכומים שיופקדו למעלה מתקרה זו לא יוכרו על ידי מס הכנסה. עצמאי המעוניין להפקיד סכומים גבוהים יותר לא יוכל להציגם לצרכי מס.

תוכנית חיסכון לטווח הבינוני

מכיוון שקרן השתלמות נזילה לכל מטרה רק לאחר 6 שנים מפתיחתה, עבור עצמאים המעוניינים בכסף בטווח הקרוב, הקרן אינה מהווה אופציה רלוונטית. 

קרן השתלמות לעצמאים – אילו מסלולים קיימים?

בישראל קיימים לא מעט גופים פיננסיים המציעים אפשרות הצטרפות לקרן השתלמות לעצמאים. כל חברה מציעה ללקוחותיה מספר מסלולים, כאשר לרוב, האופציות כוללות מסלול של קרנות מחקות מדד ומסלול קרנות מנוהלות.

קרנות השתלמות מנוהלות כוללות בתוכן מבחר מסלולי השקעה: מניות, אג"ח ממשלתי/קונצרני, מסלול כללי ומסלולים נוספים. מסלול מחקה מדד לעומת זאת, הוא מסלול בו מפוזרים הכספים בין מדדים שונים בהתאם לרמת הסיכון הנבחרת על ידי המשקיע.

ישנה אפשרות נוספת: קרן השתלמות בניהול עצמי בדמי ניהול נמוכים יותר. בחירת מסלול ההשקעה תיעשה על פי אופי המשקיע וגובה הסכום אותו הוא רוצה להפקיד.

לסיכום, לרוב, קרן השתלמות, מהווה מכשיר חיסכון פיננסי משתלם עבור עצמאים ובלבד שרמת ההפקדות שלהם מותאמת לתקרות הקבועות בחוק. בבחירת מסלול קרן השתלמות מומלץ להיעזר באיש מקצוע במטרה למקסם את רווחי הקרן בהתאמה מדויקת לגובה ההפקדה ורמת הסיכון המועדפת על החוסך.

מה תמצאו בכתבה

  • קרן השתלמות
  • 3 דקות
קרן השתלמות הינה מכשיר חיסכון מצוין, אך כל נושא גובה ההפק...
27.42% תשואה.מתקדמים לקרן השתלמות מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.