תיקון 190

מגיע לך הטבת מס מצויינת.

תיקון 190 הינו פתח בחוזר משרד האוצר המאפשר הפקדה יזומה לקופת גמל ומשיכת הכספים עם הטבת מס משמעותית.

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה

בשנת 2012 נכנס לתוקף מלא תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, התיקון לחוק עורר באז משמעותי בענף ההשקעה והחיסכון הפנסיוני לגיל פרישה.

תיקון 190 מאפשר לכל חוסך העומד בתנאי הסף, להפקיד כספים נזילים לקופת גמל במעמד תיקון 190 וכך להנות מכל היתרונות הכלולים בקופת הגמל לצד זמינות מלאה של הכסף.

ניהול כספים נזילים דרך תיקון 190 יוזיל משמעותית את עלויות ניהול ההשקעות בהשוואה לכל אפיק אחר, בנוסף, תיקון 190 מציע הטבת מס משמעותית, הן לחוסך עצמו והן ליורשיו.

האם תיקון 190 מהווה אלטרנטיבה עדיפה בהכרח מול תיק השקעות? ייתכן מאוד שכן, אך נדרשת בדיקה נוספת לוודא התאמה חכמה של תיקון 190 לתיק הנכסים הקיים שלכם.

קופות גמל לתיקון 190 מובילות

על מנת להנות מהטבת מס רצוי לבחור קופות גמל מתאימות בעלות רזומה של תשואות עודפות לאורך שנים ברמות סיכון המתאימות לצרכי המשקיע

ינואר
0.63
ינואר
-2.33
ינואר
1.16
ינואר
2.24
ינואר
0.77
ינואר
2.72
ינואר
2.28
ינואר
3.08

היתרונות של תיקון 190

משרד האוצר הציג את תיקון 190 לפקודת מס הכנסה בשנת 2012 שמטרתו העיקרית הייתה לסייע לפנסיונרים להגדיל את קצבת הזקנה, שכן גובה הקצבה תשפיע באופן ניכר על איכות החיים של החוסך לאחר הפרישה לפנסיה.

תיקון 190 נועד על מנת לעלות את הכדאיות של חיסכון כספים נזילים במסגרת קופת גמל ולמעשה לעודד את האזרחים והגמלאים להפקיד כספים הוניים מתוך חשבונות העו"ש, תיקי השקעות ושאר אפיקי השקעה לקופת גמל.

יחד עם זאת, משרד האוצר דאג שתיקון 190 יאפשר משיכה בכל עת באמצעות הטבות מס משתנות, כאשר הפטור המלא ממס רווחי הון מתקבל במקרה של היוון לקצבה.

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה נמצא כרגע בצמרת הטבות המס עבור אוכלוסיית הגמלאים ואלו העתידים להיכנס לגמלאות בעתיד הקרוב, לכן על חובתו של כל אזרח המתקרב לגיל 60, לבחון לעומק את השילוב של תיקון 190 בתיק הנכסים שלו.

היתרונות של תיקון 190

מכל הטבות המס הידועות כרגע בתחום החיסכון הפנסיוני והשקעות נזילות, לא נראה הטבה משמעותית כל כך וגדולה יותר מאשר תיקון 190, האפשרות לבצע הפקדה חד פעמית של כספים נזילים לניהול השקעות בקופת גמל עם אפשרות משיכה בניכוי מס מופחת עד כ-40%, היא בהחלט יוצאת דופן ומאז 2012, לא פורסמה כל הטבה או תיקון לחוק הדומה לתיקון 190.

יתרונות הרבים של תיקון 190 הפכו אותו לנושא החם ביותר בענף ההשקעות, אנו רואים משקיעים רבים בוחרים בתיקון 190 על פני כל אפיק השקעות אחר כגון: נדל"ן מניב או יזמי בארץ ובחו"ל, תיקי השקעות מנוהלים או עצמאים, פיקדונות בנקאים, קרנות הון סיכון, קרנות גידור ועוד.

היתרון הבולט ביותר של תיקון 190 מתייחס לפטור ממס רווחי הון, כלומר, ישנה אפשרות להפקיד את אותו סכום המנוהל בתיק השקעות לקופת גמל במעמד תיקון 190 ולהמשיך לנהל הכסף רק שהפעם הרווחים יהיו פטורים לחלוטין ממס רווחי הון.

בנוסף, ישנה אפשרות למשיכה הונית של הסכום עם תשלום חלקי של מס רווחי הון בגובה 15% על הרווח הנומינלי.

עוד בתחום המיסוי, קופת הגמל המשמשת ככלי קיבול להפקדות לתיקון 190 ולכן כל יתרונותיה המובנים של קופת הגמל חלים גם על התיקון, בין היתר נושא דחיית המס. כך שחוסך בתיקון 190 נהנה מדחיית מס לאורך כל התקופה עד לרגע בו יבחר למשוך את כספו או להוון לקצבה.

יתרון נוסף של תיקון 190 מתייחס דווקא לאיכות ניהול ההשקעות, קיימות היום אפשרויות רבות לניהול כספים במסגרת תיקון 190, הן במסלולים הסולידיים מאוד ועד רכישה של אחזקות בניירות ערך של קרנות גידור ממונפות.

כלומר פיזור ההשקעות והגמישות מקסימלית עבור החוסך אשר יכולים אף למנף ולספק תשואה חיובית עודפת על פני אפיק ההשקעה המקורי.

פיזור סיכונים וגיוון השקעות

קופת גמל תיקון 190 בשונה מתיק השקעות, חשופה להשקעות מכל סוג: נכסים לא סחירים, נדל"ן מניב, הלוואות מדינה, קרנות השקעה וכו').

עלויות ניהול השקעות מזעריות

בהשוואה לכל אפיק השקעה אחר, קופת גמל בתיקון 190 נחשבת לאופציה הזולה ביותר למשקיע. (גובה דמי ניהול ממוצע של 0.5% לשנה).

בנושא ירושה, תיקון 190 מחדש מעט את החוקים ומוסיף אפשרות שהפכה למקצוע שלם המכונה "תכנון ירושה" , תיקון 190 מאפשר ליורשים להנות מהתנאים והיתרונות של תיקון 190 גם בעת מעבר הקופה ליורשים.

כלומר, היורשים יוכלו למשוך את כל הסכום שנצבר בקופה ללא תשלום מס רווחי הון בכלל, זאת במקרה שהעמית נפטר לפני גיל 75. אך במידה והעמית נפטר לאחר גיל 75, ידרשו היורשים לשלם 15% נומינאלי. כך או כך, הפך תיקון 190 לכלי פנטסטי בתכנון ירושה עתידית בגילאים מתקדמים.

אפשרויות מינוף והלוואה בתיקון 190 ניתנים בתנאים אטרקטיביים, כך ניתן לקבל הלוואה בתנאי גרייס (תשלום ריבית בלבד למספר שנים) ולמנף את סכום הכסף לקופת גמל נוספת. זהו כמובן יתרון עצום אל מול אפיקי השקעה לא סחירים כגון קרנות נדל"ן אשר לא מעניקות הלוואות בכלל.

הפקדה לקופת גמל תיקון 190

הפקדה לקופת גמל במעמד תיקון 190 יכולה להתבצע במגוון דרכים, אך רק לפני, יש לוודא מספר פרמטרים שיכולים להשפיע על אופן ההפקדה.

ראשית יש לוודא התאמה וזכאות לתיקון 190, שכן, הפקדה לקופת גמל במעמד תיקון 190 אינה שונה בהרבה מהפקדה לקופת גמל רגילה. כלומר, עד לרגע הוכחה (בעזרת מסמכים ואישור פקיד שומה) של זכאות להטבות המס לפי תיקון 190, קופת הגמל תישאר לא נזילה.

לכן, במידה ובחרתם לבצע הפקדה לתיקון 190, וודאו מראש שאתם עונים על הקריטריונים השונים כך שכספכם לא "יישאר" בבית ההשקעות או חברת הביטוח לטובת קצבה עתידית.

אופן ההפקדה בפועל די גמיש ומאפשר הפקדות חד פעמיות ומזדמנות, תוכלו לבצע הפקדה על ידי העברה בנקאית (רגילה או העברת זהב) או לחלופין למסור צ'ק למשרדי בית ההשקעות או חברת הביטוח.

בכל דרך שתבחרו, אנא וודאו שתשמרו את האסמכתא של הבנק ושלחו לגוף המנהל כך שיוכל להתאים את ההעברה לקופה הנכונה על שמכם.

תיקון 190 קופת גמל

תיקון 190 אינו מוצר פנסיוני, אלה הטבת מס המתייחסת אך ורק לרגע משיכת כספים מקופת גמל. משקיעים רבים מבצעים הפרדה בין תיקון 190 לשאר המוצרים הפנסיונים כגון קרן השתלמות, ביטוח מנהלים, גמל וכדומה.

אך, תיקון 190 קופת גמל מתייחס לקופת גמל רגילה, נזילה או לא, אשר העמית (בעל הקופה) עומד בתנאי זכאות שונים (גיל וקצבה משמעותית משולמת) ולכן הוא רשאי לבצע משיכה של הכספים, באופן חד פעמי בתשלום מס מופחת או כקצבה חודשית פטורה לחלוטין ממס רווחי הון.

לא ניתן לממש את הטבת המס תיקון 190 עם מוצרים אחרים כגון קרן השתלמות, קרן פנסיה או ביטוח מנהלים.

תיקון 190 חסרונות

היתרונות הרבים של תיקון 190 מהווים מגדלור המושך משקיעים רבים להפקיד את כספם בקופות הגמל בתקווה למשוך את הכספים בעתיד עם הטבת מס. אך לתיקון 190, כמו לכל דבר בחיים, יש גם חסרונות וחשוב להכיר אותם.

החיסרון הראשון מתייחס דווקא להטבת המס, כאמור במסגרת תיקון 190, משיכת הכספים באופן חד פעמי ידרוש מהעמית לשלם 15% על הרווח הנומינלי (רווח כולל אינפלציה) בשונה מ25% מהרווח הריאלי כנהוג.

בחישוב רווח נומינלי חייבים לקחת בחשבון את גובה האינפלציה ולכן במידה ויש עלייה חדה באינפלציה, כדאיות הטבת המס של תיקון 190 יכולה לרדת באופן דרסטי. לכן יש יחס הפוך בין אינפלציה לתיקון 190.

חיסרון נוסף מתייחס דווקא לנזילות הכסף, בכל שנת מס, יידרש מכל חוסך אשר מפקיד לקופת גמל בתיקון 190 להוון 34,000 ₪ לקצבה. זהו סכום וודאי שנשאר בקופת הגמל כקצבה עתידית ולא יהיה ניתן למשוך אותו. למעט מקרים חריגים שמקבלים אישור פרטני של פקיד שומה של מס הכנסה אך זה לא וודאי ולכן אין להסתמך על כך.

אותו סכום של 34,000 ₪ נדרש בכל הפקדה שנתית לתיקון 190, כלומר, במידה וביצעתם 2 הפקדות שונות לתיקון 190 באותה שנת מס, 34,000 ₪ מההפקדה הראשונה יינעלו לקצבה. אך במידה וביצעתם 2 הפקדות, אחת בכל שנת מס שונה, תדרשו לנעול 68,000 ₪ במצטבר לקצבה. לכן לתזמון ההפקדה לתיקון 190 יש חשיבות רבה מאוד.

החיסרון המשמעותי האחרון דווקא פונה לקהל החוסכים בעלי קצבה אשר נמוכה במעט מהקצבה הנדרשת לתיקון 190, כלומר, במידה ותנאי מס הכנסה לקצבה מזערית של 4,500 ₪ ואותו חוסך בעל קצבה עתידית משוערת של 4,400 ₪, אותו אדם יידרש לרכוש קצבה מיידית בגובה של 100 ₪ על מנת להיות זכאי לתיקון 190.

אלו מקרים "קלים" בהם הקצבה ידועה ויש אפשרות לרכוש קצבה מיידית, אך חוסכים בגילאי 50 ומעלה, עדיין נמצאים בחוסר וודאות לגבי גובה הקצבה העתידית שלהם ומכאן ישנו חשש האם להפקיד בכלל לתיקון 190.

חסרונות נוספים לתיקון 190 מצויים במגוון נושאים אך יש לשייך אותם בהתאם לכל עמית ולתיק הנכסים הקיים שלו.

הצג עוד

שאלות נפוצות תיקון 190

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה הוא הנושא החם ביותר בקרב פנסיונרים וגמלאים ולכן זה רק טבעי שיהיו לכם שאלות.

מהו תיקון 190 לפקודת מס הכנסה?

תיקון 190 מתייחס לחוזר מס הכנסה המאפשר משיכה של כספים מקופת גמל.

עמיתים מעל גיל 60 בעלי קצבה משמעותית, רשאים לבצע משיכה חד פעמית של כספם מקופת גמל ולשלם מס רווחי הון מופחת או להוון את הסכום שנצבר לקצבה וכך להנות מפטור מלא ממס רווחי הון.

ישנם מורכבויות נוספות ופרטים רלוונטיים נוספים לתיקון 190 שחובה להכיר לפני שמבצעים הפקדה.

רפורמת בכר נועדה לסייע לציבור החוסכים להגדיל את הקצבה החודשית שלהם בעת פרישה, כתוצאה מכך, ההפקדות לקופת גמל מיועדות אך ורק לקצבה וללא אפשרות למשוך את הכספים בצורה הונית.

תיקון 190 למעשה מעניק חופש פעולה לאלו אשר מקבלים קצבה חודשית גבוהה וכך למעשה הם לא תלויים בקופת הגמל לטובת מחייה ויכולים להשתמש בקופת הגמל כאפיק השקעה לכל דבר.

מכאן נולדו התנאים להטבת תיקון 190, על החוסך להיות מעל גיל 60 (קרוב לפרישה) ובעל קצבה חודשית משולמת בפועל מעל הקצבה המזערית (סביב 4,500 ₪ ) וכך מבחינת מס הכנסה, אותו חוסך חסך מספיק לפנסיה ורשאי למשוך את יתרת כספו בעזרת תיקון 190.

לתיקון 190 יש פנים רבות וסעיפים קטנים בחוק יכולים להטות את הכף בעבור כל חוסך, אך כלל אצבע מרמז שבמידה ואתם מתקרבים לגיל 60 ואף עברתם אותו ייתכן שתיקון 190 מתאים לכם.

העיקרון מתייחס לכך שבעבור חוסך המתקרב לפנסיה, אין כיום אפיק השקעה זול וכדאי הדומה לקופת גמל, זאת לאחר השוואה לכל ערוץ השקעה אחר כגון: תיק השקעות, קרנות גידור, נדל"ן וכדומה.

את נושא הקצבה ניתן לפתור במספר דרכים, העיקרית שבניהם היא רכישת קצבה מיידית. במקרה כזה, מבצעים סימולציה לפרישה וקובעים את גובה הקצבה הקיימת וכך מחשבים את גובה ההפקדה ההונית הנדרשת לבצע על מנת להעלות את גובה הקצבה לתנאי הנדרש (קצבה מזערית).

כמובן. תיקון 190 מתייחס להטבת מס שבאה לידי ביטוח אך ורק בעת משיכה של הכספים, עד לאותו רגע, זוהי למעשה קופת גמל רגילה ולכן כל אדם יכול לבצע הפקדה לקופת גמל עם מחשבה עתידית על ניצול תיקון 190.

לרוב חוסכים בעלי פנסיה תקציבית או קצבה מובטחת בוחרים להפקיד לתיקון 190 הרבה לפני גיל 60.

נושא הקצבה מורכב אך פתיר, כל אדם רשאי להפקיד סכום הוני ולהוון אותו לקצבה וכך למעשה לקנות קצבה חודשית.

על פניו, נראה שכל אדם מעל גיל 60 יכול לקנות קצבה ואז להפקיד לתיקון 190, אך קנייה של קצבה בגובה של 4,500 ₪ כנראה תעלה על הפקדה של מעל מיליון ₪.

לכן, כדאיות קניית הקצבה תלויה בפער שבין הקצבה הנוכחית שלכם לקצבה מזערית הנדרשת לתיקון 190.

מדרג דמי הניהול בקופות הגמל הן במעמד תיקון 190 והן במעמד "רגיל" הוא זהה ונקבע לפי גובה ההפקדה הראשונית וסך הכספים הצבורים בקופה.

על פניו, ממוצע דמי הניהול בכל קופות הגמל בתיקון 190 עומד על כ-0.5% שנתי.

לפני כל הפקדה יש לבדוק את מדרג דמי הניהול העדכני ביותר וכמובן להשוות את העלות מול תועלת של ביצועי בתי ההשקעות שבחרתם.

כתבות, חדשות וראיונות

  • קופת גמל
  • 3 דקות
שוקלים להפקיד לתיקון 190? מצוין, אך רגע לפני, בדקו את ההש...
מגיע לך הטבת מס מצוינת!

תיקון 190 יצא לפני מעל עשור ועדיין ישנם אזרחים זכאים אשר לא מנצלים את הטבת המס הנפלאה הזאת. וודאו שאכן ביצעתם את כל הנדרש על מנת למקסם את הטבת המס המגיעה לכם בחוק.

כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.