תיקון 190 – יתרונות מול חסרונות

תיקון 190 תפס את קהל החוסכים בסערה, אך לצד ההצטרפות ההמונית לקופת גמל במסגרת תיקון 190, מומלץ לשקול את היתרונות והחסרונות של שימוש בתיקון החוק הנ"ל
אישה חושבת על תיקון 190
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

אחרי עשרות שנות עבודה, זה רק טבעי שנרצה לפרוש לגמלאות תוך שמירה על רמת החיים אליה הורגלנו. כדי להגשים את משאלת הלב הזו, חשוב להכיר את המנגנונים השונים הקבועים בחוק וביכולתם לשמש עבורנו כלים למינוף כסף פנוי לחיסכון.

תקנה 190 לפקודת מס הכנסה מהווה בשורה לחלק מציבור הפורשים בהתאם ליתרונות הכלכליים אותם היא מציעה. מהו תיקון 190 ומי זכאי ליהנות מהטבות המס במסגרת תקנה זו? תשובות על כך ופירוט היתרונות והחסרונות – כאן בכתבה.

מהו תיקון 190?

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה מאפשר הפקדת כסף פנוי בקופת גמל כאשר לאורך תקופת החיסכון נהנה החוסך מהיתרונות המאפיינים קופת גמל ולאחר גיל 60, הוא זכאי לקצבה חודשית לכל החיים בפטור מלא ממס או למשיכה של הכספים במס נומינלי של 15% בלבד (לעומת 25% מיסוי ריאלי כנהוג בתחום ההשקעות בניירות ערך). תיקון זה בנוסף, מאפשר הורשה בפטור מלא/חלקי ממס (בהתאם לגיל הנפטר). 

רבים מהישראלים רואים בתיקון 190 הזדמנות אטרקטיבית ליהנות מהשקעה כדאית בסמוך לגיל הפרישה. אגב, כלי זה מהווה אפיק השקעה גם עבור שכירים המחפשים אפיק השקעה משלים לפתרון הפנסיוני בהתאם להכנסה גבוהה שבהפקדה לחיסכון הפנסיוני הרגיל עולה על התקרה המזכה בהטבות מס.

השפעת תיקון 190 על קופות הגמל כמכשירי חיסכון 

קופות הגמל שהיוו במשך שנים מכשיר חיסכון לטווח בינוני-ארוך, שינו את פניהן בשנת 2008 עם המרתן לכלי חיסכון פנסיוני – לטווח הארוך בלבד. על מנת "לשקם" את תדמית קופות הגמל בעיני הציבור ולעודד השקעה בענף זה, הוכנס תיקון 190 המאפשר לפורשים ולמתכננים פרישה בהקדם – להנות ממכשיר חיסכון נזיל המציע תנאי הפקדה משתלמים ואפשרות למשיכה בכל רגע נתון לפי תנאי הקופה.

קופות הגמל מנוהלות על ידי בתי השקעות וחברות ביטוח בפיקוח משרד האוצר ומעניקות לחוסכים שלל הטבות. אם כן מהם היתרונות והחסרונות של תיקון 190 ואיפה הם עשויים לפגוש אתכם כחוסכים?

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה – היתרונות

להלן תיקון 190 יתרונות:

  • הטבות מס – חוסכים בני למעלה מ-60 זכאים להטבות משמעותיות ביותר במיסוי כאשר במידה והחוסך מעוניין במשיכה הונית הוא יחויב במס של 15% על רווח נומינלי, זאת לעומת 25% מס רווחי הון המקובל במכשירי חיסכון נוספים. אם החוסך יבחר באופציה של קצבה הוא יוכל לקבלה בפטור ממס למשך כל חייו. בנוסף, ניתן לנייד כספי חיסכון צבורים בין מסלולי השקעה או קופות גמל שונות מבלי שהפעולה תיחשב כאירוע מס. יתרון מיסוי נוסף נעוץ בעובדה קיים כפל הטבות לחוסך בגין הפקדות כספים פנויים לקופת גמל על פי סעיף 47 לפקודת מס הכנסה.
  • פיזור סיכונים – ישנה אפשרות מצד החוסך לחשוף עד 30% מהחיסכון הצבור בקופת הגמל להשקעה בנכסים בלתי סחירים, מה שמאפשר את פיזור הסיכונים במכשיר זה.
  • הטבות מס בהורשה – קיימת הטבת מס ליורשים במידה והחוסך הלך לעולמו לפני גיל 75 בדמות של פטור מלא ממס רווח הון. בפטירה בגיל מאוחר יותר זכאים המוטבים לקבלת קצבה פטורה ממס לחלוטין או לביצוע משיכה של הכספים במס של 15% על רווח נומינלי.
  • הלוואה על חשבון הקופה – ניתן לקחת הלוואה בתנאים מצוינים על חשבון הכספים הצבורים בקופה ובכך למנוע צורך במשיכה הכרוכה במס גבוה.
  • אפקט ריבית דריבית – מס רווח הון משולם באופן חד פעמי במועד משיכת הכספים מה שמייצר השקעה באפקט הריבית דריבית והופך אותה לאטרקטיבית יותר בהתבססות על הברוטו ולא על הנטו בחישוב רווחי ההון. 
  • הטבה בדמי ניהול – דמי ניהול נמוכים יותר ביחס לרבים ממכשירי ההשקעה הנוספים.

מעוניינים לבדוק איזו קופת גמל מתאימה לכם ביותר? כאן תוכלו לבצע השוואה של קופות גמל שמתאימה לתיקון 190

תיקון 190 חסרונות

  • תנאים מגבילים – על מנת ליהנות מהטבות המס על החוסך להיות מעל גיל 60 וכן ההטבה מותנית בקבלת קצבה מזערית.
  • חוסר ודאות בנוגע לתנאי הריבית – משיכה הונית בקופת גמל מושפעת מתנאי האינפלציה בישראל בהתאם למיסוי מרווח נומינלי, ככל שהחיסכון נעשה במועד רחוק מזמן הפרישה, קשה יותר לחזות שינויים בגובה האינפלציה במועד פדיון הכספים.
  • הגבלות על היוון קצבה מוכרת – החוסך לא יהיה זכאי למשיכת הסכום המלא מקופת הגמל ללא אישור של רשויות המס כיוון שחלק מהחיסכון המופקד לקופת גמל לפי תיקון 190, מוקצה על ידי הגוף המנהל את הקופה – כקצבה מזכה.
  • תיקון 190 מול סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה – סעיף 125 ד' מזכה חוסכים בני 70 ומעלה במכשירי חיסכון שונים בהטבת מס שנתית על רווחים בשוק ההון בשיעור של אלפי שקלים מדי שנה. הטבה זו אינה ניתן לשילוב בקופת גמל במסגרת תיקון 190.

תיקון 190 – השקעה כדאית או בלתי נכונה עבורכם?

אין ספק כי קופת גמל לפי תיקון 190 מציעה הטבות מס אטרקטיביות לצד תנאים מצוינים עבור חוסכים לקראת גיל פרישה או לאחריו. עם זאת, מומלץ לזהות את נקודות התורפה המאפיינות השקעה בתחום זה ולשקול בכובד ראש את מגוון ההיבטים הכרוכים בהשקעה בקופת גמל לפי תיקון 190. יש לכם שאלות? לגיטימי לחלוטין! פנו עכשיו לשירות הייעוץ של "לירות" לקבלת מענה מקצועי שיסייע לכם בבחירת אפיק ההשקעה המשתלם ביותר עבורכם.

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל
  • 3 דקות
קופת גמל היא מכשיר חיסכון פנסיוני אך לעת פרישה, מעבירים א...
46.19% תשואה.מתקדמים לקופת גמל מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.