תיקון 190 – השוואה מקיפה מול המתחרים

שוקלים להפקיד לתיקון 190? מצוין, אך רגע לפני, בדקו את ההשוואה המקיפה שלנו של תיקון 190 אל מול המתחרים העיקריים כגון: פוליסות חיסכון, פיקדונות בנקאים ותיקי השקעות
תיקון 190 מתמודד מול אלטרנטיבות
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

קופות גמל לחיסכון לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה מהוות אפיק השקעה בעל פוטנציאל אטרקטיבי מבחינת מיסוי ובהתאם להיבטים נוספים עם זאת, חשוב לבצע השוואה מקיפה מול מכשירי חיסכון נוספים במטרה לבחון את האפשרויות אותן מציע שוק ההשקעות לניתוב כספים נזילים במטרה למנף כספי חיסכון ערב הפרישה או לאחריה.

במדריך הבא נבצע השוואה מקיפה של מוצרי חיסכון שונים וביניהם: תיקי השקעות מנוהלים, פוליסות חיסכון, פיקדונות בנקאיים וכמובן: קופות גמל לחיסכון על פי תיקון 190. קדימה, צוללים פנימה.

מוצרי השקעה שונים וההבדלים המרכזיים ביניהם

במאמר זה נבצע סקירה של 4 אפיקי חיסכון שונים בהם ניתן לבצע הפקדות של כספים נזילים לצורך השקעה בשוק ההון:

  1. הפקדה לקופת גמל על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה
  2. ניהול תיקי השקעות
  3. הפקדה לפוליסת חיסכון
  4. הפקדה בפיקדונות בנקאיים

לכל אחד מ-4 מכשירי חיסכון אלו ניתן לשרטט קווי מתאר בולטים הכוללים את מאפייני המוצר ואת יתרונותיו לעומת ההגבלות החלות על החוסכים. להלן היבטים שונים בהם נבדלים מוצרי החיסכון זה מזה:

  • גובה דמי הניהול
  • הטבות מיסוי
  • אפשרויות ניוד בין מסלולי השקעה
  • נזילות כספי החיסכון
  • אפשרויות השקעה בנכסים בלתי סחירים לפיזור סיכונים

כעת נפרט בהרחבה על כל אחד מסוגי מכשירי החיסכון מתוך שאיפה לבצע השוואה אובייקטיבית ביחס לתנאים אותם מציעה השקעה בקופת גמל לפי תיקון 190.

הפקדה לקופת גמל במסגרת תיקון 190

חיסכון בקופת גמל לפי תיקון 190 מאפשר לחוסכים להנות מההטבות הרגילות המוקנות לחוסכים באפיק זה כגון: דמי ניהול נמוכים וניהול השקעות מקצועי, זאת לצד הטבות מיסוי אטרקטיביות לחוסכים מגיל 60 ומעלה הזכאים לקבלת קצבה מזערית: פטור ממס על קצבה לכל החיים ומשיכה הונית בכל עת במיסוי של 15% בלבד על רווח נומינלי. 

נוסף על כך זכאים החוסכים לדחייה של מיסוי רווח הון רק בזמן פדיון הכספים מה שמאפשר את יישום אפקט הריבית דריבית על הכספים וכן ניתן לנייד את הכספים בין קופות ומסלולים שונים ללא יצירת אירוע מס.

תיקון 190 או פוליסת חיסכון?

כדי לשקול מה עדיף, תיקון 190 או פוליסת חיסכון, חשוב להכיר את האופציות אותן פורשת פוליסת חיסכון בפני החוסכים: פוליסת חיסכון מהווה מכשיר חיסכון גמיש מאוד שאינו מותנה בגיל החוסך או בסכום ההפקדה וכן מאפשר נזילות בכל עת למשיכה של כספי הצבירה. בנוסף, ניתן לבצע הפקדה לפוליסת חיסכון בצורה חד פעמית או כהפקדה מתחדשת בתשלום של דמי ניהול קבועים לאורך כל התקופה. 

השקעה באפיק זה פותחת בפני החוסך מגוון מסלולי השקעה הניתנים לבחירה על פי העדפתו כאשר ההתחשבנות בגין רווחי הון על השקעה נדחית עד לתאריך פדיון הכספים מה שיוצר אפקט ריבית דריבית על כספי ההשקעה. 

כך למעשה מציעה פוליסת חיסכון תנאים דומים להשקעה בקופת גמל ללא התניה של גיל או זמן משיכה (אלא בכפוף לתנאי הפוליסה) עם זאת, במשיכה הונית יחויב החוסך בתשלום של 25% מס רווח הון לעומת 15% על רווח נומינלי בקופת גמל לפי תיקון 190.

תיקון 190 או תיק השקעות?

תיק השקעות מנוהל מציע למשקיע ניהול צמוד של כספי ההשקעה שלו על ידי מנהל השקעות בהתאם לדינמיות המאפיינת את שוק ההון. כל משקיע מקבל דוח חודשי מפורט על הפעולות אותן ביצע מנהל ההשקעות בתיק וכן ביכולתו לתת הוראות ולקבוע מדיניות לטיפול בתיק.

בהשוואה לקופת גמל לפי תיקון 190, כאן מתבצע ניהול פרטני של התיק וביצוע פעולות בהתאם לשינויים החלים בשוק אולם דמי הניהול באפיק השקעה זה גבוהים מהמקובל בקרב קופות גמל לפי תיקון 190 בנוסף למיסוי על משיכה העומד על 25% מס על רווח ריאלי לעומת מיסוי מופחת בקופת גמל במסגרת תיקון 190.

תיקון 190 או פיקדונות בנקאיים? 

פיקדונות בנקאיים מהווים אפיק חיסכון בטוח ויציב באופן יחסי אולם מרבית הפיקדונות נושאים ריבית החשופה לאינפלציה מה שבתקופה האחרונה הפך למאפיין אטרקטיבי פחות בהתאם לעלייה החדה בשיעור הריבית. לרוב, פיקדון בנקאי ניתן למשיכה רק במועד קבוע בתנאים שהוסכמו מראש ובהתאם לנקודות יציאה. 

השקעה בקופת גמל מול השקעה במוצרי חיסכון אחרים – מה האופציה הכדאית ביותר?

למעשה אין תשובה אחידה על שאלה זו ויש לשקול כל מקרה לגופו בהתאם לאופי החוסך, גילו, סכום החיסכון ומאפיינים רבים נוספים. אגב, חשוב לדעת נתון נוסף, כי השקעה בקופת גמל במסגרת תיקון 190 מאפשרת זמינות של השקעה בנכסים בלתי סחירים מה שממזער את רמת הסיכון לעומת אפיקי השקעה אחרים. 

בבחינת מוצרי החיסכון חשוב לשים דגש על נתונים כגון: רמת נזילות גובה דמי ניהול, הטבות ותנאי הפקדה. מעוניינים לבצע השוואה מקצועית בין סוגי המכשירים השונים? מומחי ההשקעות של לירות כאן עבורכם. 

מה תמצאו בכתבה

  • קופת גמל
  • 3 דקות
קופת גמל היא מכשיר חיסכון פנסיוני אך לעת פרישה, מעבירים א...
46.19% תשואה.מתקדמים לקופת גמל מנצחת!
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.