תיק השקעות בניהול עצמאי: האם זה מתאים לכל אחד?

כנראה שלסחור באופן עצמאי בתיק השקעות הוא חלום של רבים מכם, אך האם הוא באמת בשביל כולם? רגע לפני שפותחים חשבון, בודקים האם ההתאמה נכונה
אדם סוחר בתיק ההשקעות באופן עצמאי
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

ענף ההשקעות בשוק ההון מעמיד את המשקיע הפוטנציאלי בפני סוגייה מוכרת: ניהול תיק ההשקעות בצורה עצמאית מול תיק מנוהל על ידי מנהל תיקי השקעות מקצועי. בשלב זה יש לבדוק נתונים כמו זמינות, יכולות למידה, פניות וגובה סכום הכסף הנזיל הפנוי כדי להבין האם כניסה למגרש שוק ההון כמשקיע עצמאי היא לא הימור גדול מדי. תיק השקעות בניהול עצמאי: הצדדים לכאן ולכאן.

עולם שואף עצמאות

רבים שמכתירים את עצמם כמנהלי תיקי השקעות עצמאיים מצליחים – חוגגים עצמאות מדומה שאינה אלא החמצת הזדמנויות מקצועית בדומה לחגיגת עצמאות של מדינה נחשלת: זיקוקים יש, אבל הכלכלה בקרשים.

עם זאת, רבים בוחרים לנהל תיקי השקעה באופן עצמאי כשהקשיים לא מונעים מהם לצאת לדרך רבת סיכונים ולעיתים אף לנחול הצלחה מתוך רצון לעמוד ביעדים ולא לאפשר לאף גוף לעשות רווחים על חשבונם. אם כך, מהן דרישות הסף להשקעה עצמאית בשוק ההון?

תיק השקעות בניהול עצמאי – תנאי סף

לפני שאתם בוחרים לקפוץ למים העמוקים של ניהול השקעות, רצוי לבחון התאמה לביצוע המשימה. שימו לב לדרישות הבסיסיות ממנהל תיקי השקעות באופן עצמאי:

ידע=כוח

בעולם ההשקעות לידע יש כוח חזק והוא מהווה בסיס להשקעות חכמות ומניבות. הרשת מלאה במידע רב על סוגי השקעות, סוגי נכסים, אפשרויות השקעה, מושגים ומונחים. בנוסף, קיימים קורסים רבים המאפשרים ללומדים להיחשף לידע רב בנושא, מפי מומחים בתחום.

בלימוד עצמאי ממקורות מידע חינמיים, לרוב נדרשת תקופת למידה כדי שהלומד יקלוט מהם התחומים הרלוונטיים לו ומה מיותר.

פניות וזמינות

מכיוון ששוק ההון הוא דינמי ביותר חשוב להשקיע בשוק ההון זמן וזמינות. יש לייצר הרגלי משמעת לניצול שיטות עבודה עקרוניות בשוק ההון ולמימושן. הטיימינג הוא ערך חשוב בתחום ההשקעות, לכן עצלות ודחיינות – אין מקומן בעולם מנהלי תיקי השקעות עצמאיים.

לימוד ופיתוח שיטות עבודה

שיטות העבודה של כל משקיע מבוססות על הידע התיאורטי שצבר. עם זאת, הן משתנות ממשקיע למשקיע בהתאם לאופיו, לתפיסת העולם שלו ולמידת רצונו להיחשף לסיכונים מול רצונו להשקיע באופן סולידי. מידת האמון של המשקיע בשיטת עבודה מסוימת, תקבע בסופו של דבר האם ישתמש בה או לא. בבחירת שיטת עבודה לא קיים טוב או לא טוב. יש: מתאים או פחות מתאים למשקיע ספציפי.

ניהול תיקים עצמאי: המוקשים

משקיעים רבים שניסו את מזלם בניהול תיקי השקעות עצמאי גילו כי הם חסרים אחד או יותר מרכיבי הסף שמנינו לעיל. אין להם את הזמן הנחוץ לעיסוק שוטף בניהול ההשקעות שלהם, הידע שלהם לוקה בחסר והם לא פועלים לפי שיטות עבודה מוגדרות למיקסום ההשקעה. למעשה, בהיעדר ידע מקצועי, תכנון אסטרטגי להתמודדות עם הפסדים והשקעת זמן ומשאבים בהשקעה נכונה – העיסוק העצמאי בהשקעות מועד לכישלון.

עם זאת, יש שהתמידו בלימוד ניהול השקעות עצמאי כמקצוע, פינו לכך מזמנם וממוחם והניבו תשואות יפות בכוחות עצמם. כך שכל משקיע נדרש לבחינה עצמית האם ביכולותיו ובמצבו העכשווי כדי לאפשר לו עיסוק מניב בתחום זה בצורה עצמאית.

ומה לגבי ניהול מקצועי?

רבים נרתעים מלהיעזר בגורם חיצוני מקצועי שינהל את תיק ההשקעות שלהם בשוק ההון, עם זאת, במקרים מסוימים אין זו כי אם האופציה האופטימלית להשקעה בעלת תשואה גבוהה. למנהל השקעות הידע, הכוח והפניות לטיפול אישי בתיק שלכם, תוך שמירה על גבולות השקעה אותם אתם קבעתם בפגישה עמו.

נכון, ניהול מקצועי גובה מכם כסף ודורש מכם לתת חופש פעולה לאיש זר בטיפול בהשקעות שלכם, אבל זו לפעמים האופציה הטובה ביותר עבורכם למנף את ההשקעות ולהרוויח יותר כסף בטווח הקצר והארוך.

כמה מילים לסיכום

כמו בהרבה צמתים בחיים, לא קיימת תשובה בשחור לבן שמשקפת מהי השיטה הנכונה לנקוט בה. בגדול, מחוסר ידע, זמן ופניות, רבים יפנו לבחירה בתיק השקעות מנוהל ולא לניהול עצמאי. עם זאת, בהשקעה של למידה, סבלנות, ייעוץ והכוונה של מומחים בתחום – יש שיראו פירות בהשקעה בצורה עצמאית דווקא. ההחלטה נתונה בידי כל משקיע לפי אופיו, תכונותיו ויכולותיו מבחינת מצב משפחתי, סוג עיסוק וכישורים אישיים.

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.