חשבתם על ניהול תיק השקעות עצמאי ? תחשבו שוב!

אין כמו להרגיש הזאב מוול סטרייט ולסחור עצמאית בבורסה, לנהל את תיק ההשקעות ולייצר לעצמך תשואה. בתאוריה אין ספק שזה נשמע מרגש ומושך אך במציאות קיימים גופים רבים המציאים אלטרנטיבות נהדרות לתיק השקעות, קראו ולמדו.
ילד בגלימה של סופרמן מאושר
אם רוצים, אפשר גם רק להקשיב 🎧

ניתן לנהל כספים נזילים בשוק ההון במגוון מוצרים, הפופולארי בניהם הינו תיק השקעות. קיימת אפשרות לנהל את תיק ההשקעות באופן עצמאי או על ידי חברת השקעות צד שלישי. קיימים יתרונות וחסרנות לשני הצדדים, אנו ננסה לסקור את העיקריים מנקודת מבטו של הלקוח ובטובתו.

זמן = כסף

ניהול תיק השקעות כולל בין היתר ניתוח מגמות השוק, שימוש באסטרטגיות מסחר ארוכות וקצרות טווח, הבנה מעמיקה של הגורמים המכריעים בשוק ומעקב אחר הודעות גדולות המשפיעות על כיוון השוק. חלקנו בעלי זיקה גדולה יותר לעולם הפיננסים והניתוח האנליטי אך יחד עם זאת חשוב להבין את גודל העבודה הכרוכה בניהול תיק.

העברת המושכות למנהלי השקעות מנוסים מקטין משמעותית את מעורבותיכם בניהול השוטף היומיומי ובכך אתם תקבעו את התדירות בו תבחנו את התיק. בתי ההשקעות מנהלים נכסים בסדרי גודל של מיליארדים, ועדות ההשקעה וחדרי המסחר שלהם מונים את הטובים ביותר ולרשותם זמינות מערכות המסחר המתקדמות ביותר.

אנו מודדים זמן בשעות, דקות ושניות אך נסו לאמוד את ערכו של הזמן בכסף?. אין הרגשה טובה יותר מאשר להכות את המדד או לעבור את תיק ההשקעות של ילין לפידות או פעילים (של בנק הפועלים), אך האם עשינו זאת במחצית מהזמן? האם גודל הרווח שיצרנו עלה לנו באירועים ובילויים שהפסדנו כדי להיות זמינים לניהול התיק? בדקו כמה זמן בפועל נדרש ממכם ביום לניהול התיק, לעיתים תגלו שאתם מפסידים יותר זמן מאשר מרוויחים בכסף.

איזה סוג משקיע אני?

את השאלה זאת תפגשו בעמוד הראשון של טופס השאלון בכל בית השקעות אליו תגיעו, איזה סוג משקיע אתה? האם אתה סולידי? האם אתה בנוי לסיכון מוגבר? מה הנזילות של הכסף? (פנוי להשקעה, זמין לתקופה מוגבלת). תשובות לשאלות הללו יקבעו את עמוד השדרה של התיק שלכם, בו יפרטו את מדיניות ההשקעה, נכסים מובילים, שווקים רלוונטים, רמת סיכון, פוטנציאל רווח (בהתאם לתנודתיות ממוצעת בשוק), פיזור סיכונים וכו'.

גם כאן, לקוח אשר אינו מרגיש בנוח עם האדרנלין של שוק המניות התנודתי ורוב התשובות שלו לשאלון מכוונות לתיק סולידי ורמת סיכון נמוכה, נמליץ לו לבחון את הכדאיות להשתמש בבית השקעות. תיק סולידי בנוי ברובו מאג"ח ממשלתי ומדדים, מבנה תיק כזה ניתן לבנות באופן עצמאי ועם ליווי מהבנק שלכם ובכך להמנע מתשלום דמי הניהול לבית ההשקעות.

במידה ואינכם חוששים מהמים הסוערים של שוק המט"ח ומניות החו"ל ניתן בהחלט להתייעץ עם מנהל השקעות שכן התיק שלכם יכלול פיזור סיכונים וגידורים מורכבים כדי למקסם את פוטנציאל הרווח מתנודתיות שוק המט"ח ובו בזמן לעגן את התיק בנכסים ריאלים, אג"ח בדירוגים שונים ועוד. ניהול מהסוג הזה מצריך ניסיון רב, הבנה מעמיקה של השוק ובעיקר אורח רוח, תיקים בעלי סיכון מוגבר נוטים להציג תשואות גבוהות לצד הפסדים דומים ולכן חשוב להיעזר באנשי מקצוע מנוסים.

שקיפות

בין אם בחרתם לנהל לבד ובין עם בית השקעות, ניהול התיק מתבצע ישירות מחשבון הבנק שלכם. תאלצו לחתום על ייפוי כוח למנהל התיק כדי שיוכל לרכוש עבורכם ניירות ערך ולמכור כמובן. תוכלו לעקוב אחרי מעשיו של מנהל התיק אך ורק בדיעבד, כלומר רק אחרי שהעסקה התבצעה ונרשמה בדוחות הבנק, לעומת ניהול התיק באופן עצמאי בו אתם אחראים באופן מלא לכל עסקה.

נושא חשוב הוא בחירת בית ההשקעות המתאים ביותר לניהול התיק שלכם, חשוב מאוד להרגיש חיבור מסויים למנהל התיק, לוודא שהוא מבין את מצבכם, את החששות שלכם ואת הלך הרוח שאיתו תרצו לנהל את התיק. כאשר תקבעו פגישות עם בתי השקעות תגלו פרט קטן וחשוב מאוד, הרגולציה הישראלית לא מאפשר לבתי השקעות לחשוף בפניכם את ביצועי העבר שלהם, כלומר אותו משווק שיפגוש אתכם לא יורשה לספר לכם מהי התשואה אותה בית ההשקעות השיג בתקופה האחרונה. קבלת החלטת מבלי הנתון הזה שווה לקניית חתול בשק.

הדרך היחידה לעקוף את הבעיה הזאת היא לפעול דרך סוכן, כל סוכן פיננסי מנהל תיק לקוחות גדול ועשיר ובכך חשוף ליותר מידע מכלל בתי ההשקעות וחברות הביטוח שיש בחוץ ויוכל לסייע במידע ובהכוונה לבית השקעות שהוכיח את עצמו בשנה האחרונה.

כמה זה עולה לכם באמת?

עלות ניהול התיק היא הסיבה מספר 1 שלקוחות בוחרים לנהל את תיק ההשקעות בעצמם, אך האם זה באמת יקר? וממה מורכב העלות?

בתיק ההשקעות קיימות 3 סוגי עמלות:

  • דמי ניהול שנתיים – נע בין 1% ל-2% לשנה, נגזרת מהקרן (ללא תלות ברווח או הפסד)
  • עלויות קנייה ומכירה – עלות כל פעולה הנעשית בתיק, חשוב לזכור שהנתון הזה משנה והכי חשוב, ניתן למיקוח!
  • דמי ניהול מהצלחה – פופולארי בקרנות הריט אך קיים גם בתיקי השקעות, במקרה הזה בית ההשקעות מבקש אחוז מסויים מהרווח אותו השיג לכם בנוסף לדמי הניהול השנתיים.

ניהול עצמאי פוטר אותם מדמי הניהול ודמי הצלחה אך עדיין תשלמו עלויות קנייה ומכירה, גם כאן סוחר לא מנוסה יכול לבצע מספר רב של פעולות ויפגע ברווחיות התיק. דאגו להתמקח על כל העלויות ותכננו את צעדיכם בקפידה כדי להמנע מריבוי פעולות בתיק.

קיימות הטבות מס?

בין אם תנהלו את התיק בעצמכם או תעזרו באיש מקצוע, לפני שנמהר להעביר את כספנו לתיק ההשקעות, חשוב לבחון את מכלול הנכסים הפיננסים הקיימים ברשותכם כגון: קופות הגמל, קרן ההשתלמות, פוליסות חיסכון וקרן פנסיה. כל אחד מהמוצרים מכיל הטבות מס שונות שכדאי לנצל.

לדוגמא: אדם בן 60 עם מיליון שקל בקופות גמל וחצי מיליון שקל פנוי להשקעה, במידה וישקיע את חצי המיליון בתיק השקעות ישלם 25% מס רווחי הון.

אז מה האלטרנטיביה?

לבני גיל 60 ומעלה קיימת הטבת מס מצויינת המכונה תיקון 190, בו הם יכולים להפקיד כסף לקופת גמל ולשלם מס מופחת של 15% מס נומינלי.

את אותה קופת גמל נעביר למסלול IRA) IRA – הינו ניהול עצמאי וישיר של קופת הגמל) כלומר קופת הגמל תתפקד כתיק השקעות לכל דבר ובכך השגנו ללקוח תיק השקעות עם מס רווחי הון מופחת!.

זוהי רק דוגמא אחת לניצול נכון של הטבות מס, קיימות בשוק עוד מגוון שיטות שלא בהכרח חשופים לכל אדם, חשוב להתייעץ עם בעל מקצוע ולפרוס בפניו את מגוון המוצרים הפיננסים והפנסיונים שלכם כדי לקבל את התמורה הטובה ביותר עבורם.

שורה תחתונה

האינסטינקט שלנו הוא לרצות לקחת את השליטה לידיים ולנהל בעצמנו את הכסף, לייצר תשואה יפה ולשלם פחות. אך לא בכל מצב בחירה זו היא האידיאלית, לכן אנו ממליצים בחום להתייעץ עם סוכן פיננסי עצמאי ולבקש ממנו תמונת מצב עדכנית של כל הנכסים שלכם ומשם לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם.

מה תמצאו בכתבה

  • תיק השקעות
  • 9 דקות
התנודתיות הגוברת של שוק ההון, בשילוב עם העלאת שיעור הריבי...
כל הזכויות שמורות לאתר לירות
אלפי מבקרים כבר נרשמולניוזלטר המשובח שלנו

הרשו לנו לשלוח לכם מדי פעם עדכונים חשובים הנוגעים לכסף שלכם, בין אם בנושא פנסיה או השקעות מעבר לים.